دیابت نوع 1 و افزایش خطر ابتلا به برخی از سرطانها

 دیابت نوع 1ممکن است خطر برخی انواع سرطان را افزایش و خطر برخی دیگر را کاهش دهد. این نتایج بر اساس مطالعه ای است که در مجله ی Diabetologiaمنتشر شده است. در این مطالعه  مشخص گردید که دیابت نوع 1 با افزایش خطر سرطان معده، پانکراس، کبد، کلیه و سرطان اندومتریوم در ارتباط است. دیابت نوع 1 پنج درصد کل موارد دیابت را به خود اختصاص داده است، این بیماری زمانی رخ می دهد که پانکراس قادر به تولید هورمون انسولین نیست که نتیجه ی آن افزایش مقدار قند خون یا هایپرگلایسمی  است.

 محققان دانشگاه  ادینبورگ  در انگلستان  می گویند: بر اساس مطالعات قبلی خطر ابتلا به سرطان در افراد دیابتی نسبت به افراد غیر دیابتی  20 تا 25 درصد بالاتر است.

 با این حال آنها ابراز داشتند جمعیت های مورد مطالعه در پژوهشهای قبلی عمدتاً افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بوده اند که 90 تا 95 درصد موارد دیابت را شامل می شوند. این به معنای ارتباط  بسیار کمتر دیابت نوع  1 با سرطان است. نویسندگان این مقاله معتقدند احتمالاً ارتباط بین دیابت نوع 1 و سرطان با آنچه در دیابت نوع 2 مشاهده شد، متفاوت است زیرا مشخصات دو بیماری، داروها، الگوهای عوامل خطر نظیر چاقی در دو بیماری  با یکدیگر فرق دارد. به همین دلیل دکتر Readوهمکارانش به مقایسه ی شیوع  سرطان در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 1 درمیان 5 کشور با هدف درک بهتر این ارتباط پرداختند.

 افزایش خطر سرطانهای مربوط به نواحی خاص در بدن

 محققان افراد مبتلا به دیابت نوع 1، زیر 40 سال را در 5 کشور استرالیا، دانمارک، فنلاند، اسکاتلند  و سوئد  که نام  آنها بصورت ملی ثبت شده بود، شناسایی نمودند.

محققان ، این افراد را برای ابتلا به سرطان تحت نظارت گرفتند  و 9149 سرطان را در طول 3.9میلیون نفر سال شناسایی کردند. سپس این اطلاعات را با اطلاعات ثبت سرطان  در هر کشور مقایسه کردند. این کار به محققان اجازه داد تا به مقایسه بروز سرطان در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 با عموم مردم بپردازند.

 بررسی خطر کلی  ابتلا به سرطان نشان داد که مردان مبتلا به دیابت نوع 1 نسبت به مردان غیردیابتی  درمعرض خطر بالاتری برای سرطان نیستند، درحالیکه خطر کلی ابتلا به سرطان برای زنان مبتلا به دیابت نوع 1 نسبت به زنان غیردیابتی 7 درصد بیشتر است.

هنگامیکه دانشمندان به بررسی سرطانهای خاص پرداختند، دریافتند خطر سرطان معده  در مردان مبتلا به دیابت نوع 1 و زنان مبتلا به دیابت نوع 1 به ترتیب 23 و 78 درصد درمقایسه باعموم مردم بیشتر است.

برای زنان ومردان مبتلا به دیابت نوع 1 خطر سرطانهای کبد ( دو برابر در مردان و 55 درصد در زنان)، پانکراس(53 درصد در مردان و 25 درصد زنان)و کلیه( 30 درصد مردان، 47 درصد درزنان) افزایش می یابد، در حالیکه خطر سرطان اندومتریوم در زنان همچنین 42 درصد بیش از زنان غیر دیابتی است.

کاهش خطر سرطان  پروستات و سرطان سینه

 محققان دریافتند  خطر سرطان  سینه در زنان مبتلا به  دیابت  نوع 1 ده درصد و خطر سرطان پروستات  درمردان مبتلا به دیابت نوع یک ، 44 درصد نسبت به افراد غیر دیابتی کمتر است. محققان می گویند این کاهش خطر می تواند علت عدم افزایش خطر کلی سرطان را درمیان  مردان مبتلا به دیابت نوع 1 نسبت به  عموم مردم توضیح دهد.

 حقایقی درباره ی دیابت نوع 1

·        حدود  1.25میلیون کودک و بزرگسال  آمریکایی به دیابت نوع 1 مبتلا هستند

·        دیابت نوع 1 عمدتاً درکودکان و جوانان تشخیص داده می شود.

·         دیابت  نوع 1 از طریق تزریق های چندگانه روزانه ی انسولین  با قلم  انسولین یا سرنگ و یا پمپ کنترل می شود.

درحالیکه  دانشمندان قادر به ارائه توضیح  دقیقی در مورد علت کاهش خطر سرطان پروستات و سرطان  سینه در افراد مبتلا به دیابت نیستند اما چندین تئوری دراین زمینه ارائه داده اند. یکی از دلایلی که آنها مطرح می کنند مربوط به کاهش خطر ابتلا به سرطان  در زنان جوان است و از آنجائیکه دیابت نوع 1 بیشتر در افراد جوان مشاهده می شود، این خطر درمیان زنان مبتلا به دیابت نوع 1 پایین تر است.

 کاهش خطرسرطان پروستات نیز می تواند به پایین تر بودن مقدار تستوسترون درمیان مردان مبتلا به دیابت نوع 1 مربوط باشد. قبلاً نشان داده  شد بالا بودن مقدار تستوسترون با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است درحالیکه  هایپرگلایسمی (بالا بودن قند خون) مانع  از تولید  تستوسترون می شود.

 محققان همچنین دریافتند خطر سرطان در سال اول پس از تشخیص دیابت بالاترین مقدار است، شیوع سرطان برای مردان و زنان  2.3برابر در 12 ماه اول پس از تشخیص دیابت نوع 1 بیشتر است. محققان می گویند: این یافته ها به احتمال زیاد به دلیل شناسایی سرطانی است که قبل از تشخیص دیابت در فرد  وجود داشته است و بعد از تشخیص  دیابت به دلیل آزمایشات متعدد شناسایی شده است و نتیجه ی ابتلا به  دیابت نیست.

برای اکثر سرطانهای خاص، خطر ابتلا به سرطان با افزایش مدت زمان  ابتلا به دیابت نوع 1 کاهش می یابد  اما خطر سرطان  اندومتریوم  برای زنان همچنان پس از گذشت حدود 18 سال از ابتلا به دیابت نوع 1 بالامی ماند. برای مردان شیوع  کلی سرطان بعد از گذشت حدود 20 سال از تشخیص دیابت نوع 1 نسبت به عموم مردم افت می کند. برای زنان شیوع کلی سرطان بعد از گذشت 5 سال از ابتلا به دیابت نوع 1 به میزان جمعیت عمومی می رسد.

 افزایش خطر ابتلا به سرطان احتمالاً نتیجه ی درمان با انسولین نیست

 در مطالعات قبلی نشان داده شد که درمان با انسولین ممکن است موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان برای بیماران مبتلا به دیابت باشد، اما دکتر Readو همکارانش  می گویند: یافته های ما نشان می دهد که درمان با انسولین سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان نمی شود. آنها می گویند اگر درمان با انسولین عامل خطر کلیدی سرطان باشد، نتایج آنها باید نشاندهنده ی شیوع بالاتر سرطان در میان افراد  مبتلا به دیابت نوع 1 نسبت به دیابت نوع  2 باشد( که تنها تعداد کمی از آنها تحت درمان با انسولین هستند)، درحالیکه این طور نیست.

 علاوه بر این ، آنها می گویند: عدم وجود ارتباط  بین خطر کلی سرطان  یا سرطانهای اندام های خاص و افزایش مدت زمان ابتلا به دیابت در این مطالعه نشان می دهد یک ارتباط وابسته به دوز بین انسولین تزریقی و شیوع  سرطان  وجود ندارد.

 محققان معتقدند افزایش خطر مشاهده شده در برخی انواع سرطان در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ممکن است مربوط به اختلالات متابولیکی مشترکی نظیر بالا بودن مقدار قندخون باشد که در دیابت نوع 1 و 2 مشاهده می شود.

 هایپرگلایسمی یک توضیح محتمل برای علت افزایش خطر سرطان است زیرا ارتباطی بین میزان هموگلوبین گلیکوزیله و خطر ابتلا به سرطانهای خاص وجود دارد. درحالیکه این یافته ها ارتباط دیابت نوع 1 و خطر ابتلا به سرطان را روشن تر کرده است اما این نتایج از تغییر سیاست برای غربالگری دیابت نوع  1 حمایت  نمی کند. محققان می گویند: برای کاهش خطر سرطان باید رویکرد جدیدی به شیوه ی زندگی داشت و تغییراتی نظیر مدیریت وزن، افزایش فعالیت فیزیکی، پرهیز از استعمال دخانیات را به  افراد مبتلا به دیابت نوع 1 همانند جمعیت عمومی توصیه کرد. در تحقیقات آتی مشخص خواهد شد که  آیا  افزایش بروز برخی از سرطانها در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 1 منجربه افزایش خطر مرگ بر اثر سرطان درمیان این افراد شده است. ماه گذشته در اخبار پزشکی امروز گزارشی دال بر مینی معده ی  تولید کننده ی انسولین منتشر گردید، محققان میگویند: این روش می تواند یک درمان سلولی جدید برای دیابت باشد.

منبع: www.medicalnewstoday.com/articles/307239.php